طلاق با تراضی زوجین در حقوق ایران و فقه (امامیه و عامه)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام
- نویسنده رضا نجفی
- استاد راهنما حسین صفایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1379
چکیده
ازدواج به عنوان یک نهاد مقدس، به منظور سعادت و تکامل زوجین، خانواده و در نتیجه جامعه تشریح شده است. تحقق این هدف ممکن نیست، مگر آنکه محبت و صفا و صمیمت و توافق و تفاهم جو زوجیت را فراگیرد. با وجود این، گاه اتفاق می افتد که مشرب زندگی زوجین به هم خورده و ازدواج تقدس خود را از دست می دهد. در چنین حالتی شارع و قانونگذار جهت حفظ نظام خانواده و جلوگیری از بروز پاره ای مفاسد و شرور، راهکار طلاق را برگزیده است. با اینکه اصولا در کلیه نظامهای حقوقی موارد طلاق محدود شده، در عین حال طلاق به عنوان یک بد ضروری مورد پذیرش قرار گرفته است. وقوع طلاق منوط به تحقق موجباتی است که جمله این موارد اراده مرد، درخواست زن و توافق زوجین می باشد. با اینکه در فقه و قانون، اصلا طلاق در اختیار مرد می باشد، در پاره ای موارد به زوجین اجازه داده شده است تا با تراضی طلاق را محقق سازند. منظور از تراضی آن نیست که اراده زن همچون اراده مرد و به همان میزان در وقوع طلاق دخیل باشد و به تعبیری طلاق، یک قرارداد فیمابین زوجین تلقی شود. بلکه تراضی زوجین به عنوان مبنای طلاق مدنظر قرار گرفته است. با این تفسیر می توان طلاق خلع و مبارات را به عنوان طلاق با تراضی زوجین پذیرفت که در اولی کراهت زوجه و در دومی کراهت زوجین زوجین به عنوان یکی از شرایط اساسی تحقق آن ذکر شده است. درخصوص پذیرش نوع دیگری از لاق با تراضی - خارج از چارچوب خلع و مبارات - میان فقها و حقوقدانان اختلاف عقیده وجود دارد. فقهای عامه و برخی از امامیه چنین طلاقهایی را مورد پذیرش قرار داده اند. اما مشهور فقهای امامیه آن را نپذیرفته اند. با توجه به اینکه قواعد و مقررات مربوط به خانواده به طور اعم و طلاق به طور اخص از جمله قواعد مربوط به نظم عمومی تلقی می شود و نقش اراده زوجین در تعیین شرایط و آثار مواردی ناچیز است، باید گفت مواردی همچون طلاق به عوض و طلاق بدون عوض که فاقد شرایط خلع و مبارات باشند، در حقوق ایران جایگاهی ندارد.
منابع مشابه
بررسی حق طلاق زنان در فقه امامیه و حقوق موضوعه
در فقه و قانون مدنی نهاد خانواده اهمیت ویژهای دارد و شارع و قانونگذار آزادی ارادۀ طرفین را در آن به سبب پیوستگی کامل حیات اجتماع به حیات خانواده محدود و موارد فسخ نکاح و طلاق را تعیین کرده است. در این ارتباط فقها و حقوقدانان طلاق را به طور مطلق حق مرد میدانند و در موارد استثنایی طرقی برای دستیابی زن به طلاق در نظر میگیرند. در این نوشتار ضمن بررسی دیدگاههای مختلف فقهای اسلام و ارزیابی ادلۀ...
متن کاملبررسی حق طلاق زنان در فقه امامیه و حقوق موضوعه
در فقه و قانون مدنی نهاد خانواده اهمیت ویژهای دارد و شارع و قانونگذار آزادی ارادۀ طرفین را در آن به سبب پیوستگی کامل حیات اجتماع به حیات خانواده محدود و موارد فسخ نکاح و طلاق را تعیین کرده است. در این ارتباط فقها و حقوقدانان طلاق را به طور مطلق حق مرد میدانند و در موارد استثنایی طرقی برای دستیابی زن به طلاق در نظر میگیرند. در این نوشتار ضمن بررسی دیدگاههای مختلف فقهای اسلام و ارزیابی ادلۀ...
متن کاملتکافل خانواده در قالب الگوی وکالت از دیدگاه فقه امامیه، عامه و حقوق ایران
تکافل خانواده امروزه در جوامع اسلامی بهعنوان یک ابزار تأمین اسلامی و یک نهاد حقوقی مبتنی بر نظریۀ سود مشترک - زیان مشترک و تعاون جمعی بهطور مفصل مطالعه شده است، همچنین در برخی کشورهای غربی از جمله انگلستان نیز تکافل خانواده بهعنوان یک ابزار تأمین ریسک، در کنار بیمه نقش مهمی را در تأمین ریسکهای افراد جامعه بازی میکند و مورد توجه پژوهشگران قرار دارد. بهنظرمیرسد لازم است در فقه امامیه و حقو...
متن کاملبررسی حق طلاق زنان در فقه امامیه و حقوق موضوعه
در فقه و قانون مدنی نهاد خانواده اهمیت ویژه ای دارد و شارع و قانون گذار آزادی ارادۀ طرفین را در آن به سبب پیوستگی کامل حیات اجتماع به حیات خانواده محدود و موارد فسخ نکاح و طلاق را تعیین کرده است. در این ارتباط فقها و حقوق دانان طلاق را به طور مطلق حق مرد می دانند و در موارد استثنایی طرقی برای دستیابی زن به طلاق در نظر می گیرند. در این نوشتار ضمن بررسی دیدگاه های مختلف فقهای اسلام و ارزیابی ادلۀ...
متن کاملمطالعه تطبیقی حق طلاق به علت عدم انفاق در حقوق ایران، فقه عامه، و حقوق مصر و سوریه
این نوشتار در پی بررسی امکان ایجاد حق طلاق برای زن، در صورت عدم انفاق، و شیوه رسیدگی به چنین ادعایی در حقوق ایران است. برای این کار، افزون بر تشریح شرایط ماهوی دست یابی به حق طلاق به علت عدم انفاق برای زن، با استفاده از فقه امامیه، حقوق موضوعه، و نیز بررسی آیین رسیدگی به دعوای طلاق، تلاش شده است از فقه اهل سنت و حقوق کشورهای اسلامی برای امکان اصلاح قوانین مربوط در حقوق ایران استفاده شود.بررسی ه...
متن کاملبررسی سرقت شریک از مال مشاع در حقوق کیفری و فقه امامیه و عامه
بحث شرکت و اشاعه در حقوق مدنی ایران جایگاه خاصی دارد که در این خصوص ماده 571 قانون مدنی بحث شرکت را مطرح نموده اند .شرکت عبارتست از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی واحد به نحو اشاعه. در خصوص سرقت شریک از مال مشاع فقهای سنی و شیعه نظرات متفاوتی را بیان نمودند که اکثر فقهای اهل سنت نظرشان بر این است که اگر شریک سارق کمتر از حد نصاب خود سرقت کند دستش قطع نمی شود و اگر از حد نصاب فراتر سرقت نماید مش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023